Prowadzenie konta marki na Facebooku daje bardzo wiele możliwości, dzięki którym możemy rozwijać naszą firmę lub projekt. Choć jest to dość prosty sposób promocji do wdrożenia, w rzeczywistości istnieje wiele elementów na które należy zwrócić szczególną uwagę, aby promocja taka była jakościowa i przyniosła zamierzony efekt. O wszystkich najlepszych praktykach, możliwościach i sposobach prowadzenia profilu marki na Facebooku opowiadamy poniżej.

Zakładanie profilu

Pierwszym krokiem, który przeważnie wykonujemy, aby prowadzić profil marki na Facebooku, jest założenie konta. Przede wszystkim musimy zastanowić się czy chcemy prowadzić go na swoim prywatnym koncie czy na utworzonej stronie Facebooka. Od technicznych strony rozwiązania te są bardzo podobne do siebie, a podejmując taką decyzję, należy mieć na uwadze komfort i funkcjonalność używania Facebooka. Warto pomyśleć o tym przy zakładaniu konta, a najlepszym rozwiązaniem będzie rozdzielenie prywatnego profilu od działalności konta marki. Jeśli jednak zgromadziliśmy już wokół swojego prywatnego profilu odbiorców, a konto marki ma mieć bardziej bezpośredni niż komercyjny charakter, możemy wykorzystywać do niego podstawowe konto FB.

Zakładając profil marki na Facebooku, przede wszystkim musimy uzupełnić profil wszystkimi danymi oraz wypełnić wszystkie formularze i rubryki. Tylko kompletne profile są najlepiej promowane przez Facebooka np. w wyszukiwarce, a profile ze wszystkimi danymi jest dużo wiarygodniejsze i bardziej pozytywnie odbierane przez użytkowników.

Podczas tworzenia profilu powinniśmy zadbać o profesjonalne zdjęcia tła, a także odpowiedni awatar. Profil powinien posiadać już też pewną ilość contentu w postaci postów, tekstów czy grafik, aby przyciągnąć pierwszych fanów. W sieci istnieje wiele darmowych banków zdjęć, z których możemy korzystać i pobierać np. profesjonalne grafiki.

Prowadzenie konta marki — o czym pamiętać?

Jeśli mamy już utworzony profil marki na Facebooku istnieje kilka złotych porad, które, warto stosować przy jego prowadzeniu. Choć nie ma jednego konkretnego przepisu na prowadzenie udanego fanpage, istnieje wiele różnych wizji — a warto kierować się tymi najbardziej sprawdzonymi i najpopularniejszymi.

Obraz Gerd Altmann z Pixabay

Przede wszystkim powinniśmy zadbać o regularne aktualizacje i pojawianie się contentu. Dzięki temu fani będą mieli poczucie, iż dany profil jest wprowadzony regularnie oraz będą wiedzieli kiedy mają sprawdzać go, aby zapoznać się z najnowszymi treściami. Sam content powinien być bezwzględnie wysokojakościowy, bezbłędny oraz ciekawy i merytoryczny. Powinien również dawać konkretne profity odbiorcom. Warto w tym celu tworzyć treści poradnikowe, które będą uniwersalne i aktualne przez długi czas. Dzięki temu będziemy mogli docierać do bardzo dużej grupy odbiorców z danej kategorii tematycznej. Treści powinny być również zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych związanych z kategorią, w której działamy, a także pod kątem SEO. Musimy również zadbać o to, aby były poprawne gramatycznie i językowo, a także przedstawione w interesujący sposób. Pozostając przy contencie, warto na Facebooku używać różnych jego form. Nie muszą być to jedynie treści pisane w postaci krótkich postów, a mogą być do dłuższe treści zdjęcia czy zdjęcia interaktywne 360 stopni dające możliwość rozglądania się po zdjęciu dookoła.

Prowadzenie konta marki to również prezentowanie oferty i reklama. Przede wszystkim prezentując ofertę na naszym profilu powinniśmy zadbać o to, aby była ona przedstawiana naturalnie, a nie była nachalnym nagabywaniem użytkowników. Jest to bardzo odpychające i może skutecznie zniechęcić naszych fanów do dalszego śledzenia profilu.

Jak angażować odbiorców

Gromadząc już fanów wokół naszego profilu niezależnie od kategorii, w której działamy zdecydowanie warto ich angażować. Jest to wzmacnianie więzi z fanami, którzy utożsamiają się z naszą marką i są w bardziej zażyłych stosunkach z nią aniżeli z innymi markami, które np. używają lub przeglądają w internecie. Samo zaangażowanie fanów nie jest stosunkowo trudne, a może dawać bardzo dobre rezultaty w postaci np. częstszych zakupów czy lojalności odbiorców.

Pierwszym sposobem na zaangażowanie odbiorców jest przeprowadzanie konkursów. Z pewnością konkursy we wszystkich możliwych rodzajach spotykają się z pozytywnym odbiorem przez użytkowników. Tworząc konkurs na Facebooku, warto pamiętać, iż nie może mieć on rozstrzygnięcia losowego, gdyż zgodnie z regulaminem Facebooka ma to powiązania z hazardem. Należy zatem wymyślać konkursy, w których uczestnicy mają do wykonania pewne zadanie. Warto zastanowić się nad wymyślaniem takiego zadania, które będzie wymagało realnej prace np. wykonania zdjęcia lub pracy konkursowej. Dzięki temu uczestnicy konkursu będą mieli poczucie realnego istnienia naszej marki, co zdecydowanie pozytywnie wpływa na przywiązanie do niej. Konkursy są świetną metodą angażowania odbiorców. Nawet symboliczne nagrody często cieszą się dużym zainteresowaniem. Aby zmniejszyć koszty takiego konkursu, możemy oferować zniżki na produkty, które sprzedajemy lub oferować nagrody, które nic nie kosztują np. przesłanie autografu, zdjęcia czy wspólne stworzenie posta.

Kolejnym dobrym sposobem zaangażowania odbiorców na Facebooku jest przeprowadzenie wspólnych inicjatyw. Nic nie zbliża i jednoczy fanów z marką tak jak działanie w słusznym celu. Pomysłami na wspólną inicjatywę może być działalność charytatywna, wzięcie udziału w konkursie czy zorganizowanie pożytecznego projektu. Możemy również tworzyć realne zjazdy czy webinaria w sieci i w ten sposób możemy angażować fanów naszego profilu.

Kolejną metodą angażowania odbiorców na Facebooku – tym razem dużo prostszą jest zadawanie pytań otwartych. Wielu fanów poczuję się docenionych gdy poprosimy ich o wyrażenie osobistej opinii czy zdania na konkretny temat. Żywa dyskusja, w której uczestniczyć będzie wiele osób, z pewnością pozytywnie odbije się na naszym profilu. Ciekawym sposobem angażowania odbiorców jest również zaangażowaniem ich wyprowadzenie profilu naszej marki. Możemy zapytać się, jakie materiały fajni chcą oglądać na naszym profilu lub prosić ich o wykonanie np. grafik profilowych.

Jak wyróżniać się na FB i zwracać na siebie uwagę?

Prowadząc konto marki, powinniśmy również wyróżniać się na Facebooku w danej kategorii tematycznej. Najczęściej w poszczególnych kategoriach panuje silna konkurencja, a odbiorcy często przypadkiem rozpoczynają śledzenie poszczególnych profili. Jeśli wyróżnimy się na Facebooku jako marka, będziemy mogli zwrócić na siebie większą uwagę i przyciągnąć do marki dużo większą ilość osób. Jest to dość prymitywna, ale skuteczna zasada, która ma służyć jedynie zainteresowaniu potencjalnych odbiorców naszym profilem. Jego działalność i zawartość sprawią następnie, iż pozostaną oni na stałe obserwując go.

Pierwszym ciekawym pomysłem na wyróżnienie się na Facebooku gdy prowadzimy profil marki, jest używanie animowanego awatara. Jest to niezmiernie rzadko wykorzystywana opcja, która pozwala, zamiast zdjęcia profilowego umieścić w tym miejscu animacją profilową. Możemy wgrać ją przy pomocy aplikacji Facebooka w formie kilkusekundowej animacji gif. Animacja taka z pewnością zwróci uwagę na nasze pasty publikowane na grupach i przyciągnie uwagę na dłuższą chwilę osób, które nigdy nie widziały profili z animowanymi awatarami.

Bardzo dobrym sposobem wyróżnienia się na Facebooku jest również rozdawanie gratisowych przedmiotów. Mogą być to np. e-booki, poradniki czy tutoriale. Są to bardziej zaawansowane typy treści od postów, ale zdecydowanie warto poświęcić odrobinę czasu na ich wykonanie, aby następnie przez wiele lat oferować je za darmo naszym fanom. Jeśli będą one ciekawe i dawały konkretne korzyści np. wiedzę tematyczną, fani z pewnością docenią takie gesty.

Aby wyróżnić się na Facebooku, możemy również zaoferować naszym fanom oryginalne formy contentu. Mogą być to zdjęcia interaktywne przedstawiające dane miejsce w 360 stopniach, a które pozwala obracać się po nim i przyglądać je jak kadr ze spaceru Google Street View z Google Maps. Będzie to ciekawy typ materiału, poprzez który możemy przedstawić np. siedzibę naszej marki, ciekawe miejsca czy inne informacje. Możemy również publikować webinaria, czyli transmisje na żywo w trakcie, których będziemy prezentowali zagadnienia tematyczne. Transmisje takie, mogą mieć również charakter rozrywkowy czy prywatnym, co również zaciekawi fanów.

Reklama marki

Obraz Joseph Mucira z Pixabay

Jeśli już prowadzimy profil marki na Facebooku, powinniśmy również promować aktywnie profil i nie czekać aż zostaniemy znalezieni sami. Przede wszystkim powinniśmy brać aktywny udział w środowiskach tematycznych na Facebooku, czyli np. na grupach tematycznych. Możemy jako marka publikować przyjazny content czy poradniki, a także organizować konkursy. Jeśli będziemy znani na takich grupach, z pewnością wiele osób zdecyduje się zapoznać z naszym profilem marki.

Na grupach tematycznych o ile istnieje taka możliwość, możemy również publikować oferty czy posty reklamowe. Warto robić to w pewnych odstępach czasowych, a także w przemyślany i jakościowy sposób. Dzięki temu będziemy mogli dotrzeć do bardzo dużej grupy odbiorców, a także nie zrazimy ich do siebie nachalnym stylem.

Do promocji profilu marki na Facebooku możemy wykorzystać również system reklamowy Facebook Ads. Jest to system umożliwiający wyemitowanie reklamy wszystkim użytkownikom Facebooka, a także targetowanie przekazu reklamowego, czyli określanie jacy użytkownicy, mogą go zobaczyć. Dzięki temu możemy promować np. posty lub pokazy slajdów czy karuzele produktowa w aktualnościach osób zainteresowanych daną tematyką. Choć jest to płatny system promocji często zdecydowanie warto wydać pewną sumę pieniędzy, aby pozyskać zaangażowanych fanów którzy, mogą stać się naszymi stałymi obserwatorami lub klientami. Jeśli posiadamy budżet reklamowy na taki cel przede wszystkim, warto skorzystać z systemu reklamowego Facebooka Ads. Dzięki temu będziemy mogli bez problemu pozyskiwać użytkowników, co do których mamy pewność, iż przebywają aktywnie na Facebooku. Reklamując się odpłatnie poza FB, możemy mieć pewne trudności z tym elementem, gdyż nie wszystkie osoby posiadają aktywne konta na Facebooku lub mogą nie chcieć z niego korzystać regularnie.

Gdy prowadzimy konto marki związanej bezpośredniego ze sprzedażą, warto wdrażać marketing szeptany. Jest to dodawanie opinii o naszej marce i stawianie jej w pozytywnym świetle. Polecenia takiego typu bardzo szybko rozchodzą się po portalu drogą pantoflową, a raz dodane wpisy w wielu miejscach w sieci mogą przez wiele kolejnych miesięcy generować napływ użytkowników, którzy będą poszukiwali konkretnego rozwiązania czy produktu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Proszę wpisać tutaj swoje imię