Sprzedaż Business-to-Business wymaga innego zestawu umiejętności niż marketing bezpośredni dla konsumentów. Mimo to, nie oznacza to, że firmy powinny pomijać swoje wysiłki związane z budowaniem marki jako część większego obrazu, ale dlaczego tak jest?
Jako firma, która przede wszystkim sprzedaje innym firmom, może być czasami trudno określić, jak stworzyć strategię marketingową, która najlepiej odpowiada Twoim potrzebom. W końcu to nie jest tak, że w każdej chwili prowadzisz kampanie reklamowe lub współpracujesz z influencerami w mediach społecznościowych. I nawet jeśli te działania nie mają większego sensu dla Twojej grupy docelowej, nie oznacza to, że nie powinniśmy skupić się na budowaniu marki. Aby odpowiedzieć na wszystkie Twoje pytania i wątpliwości dotyczące brandingu przyjrzymy się najlepszym sposobom tworzenia strategii brandingowej B2B i dlaczego jest ona kluczowa.

Czym jest branding B2B?

Obraz Gerd Altmann z Pixabay

Branding B2B to znacznie więcej niż tylko logo czy określony schemat kolorystyczny na stronie internetowej. Jest to raczej ogólna tożsamość organizacji. To znaczy, że są to różne aspekty, które wyróżniają Cię na tle konkurencji, ułatwiają rozpoznanie ogólnych celów Twojej organizacji i sprawiają, że Twoi klienci mogą Ci zaufać.
Może on również obejmować inne aspekty działalności firmy. Na przykład sposób, w jaki podchodzisz do referencji, rodzaje zdjęć, które umieszczasz we wszystkich materiałach marketingowych, czy zgodność głównych wartości organizacji z konkretnymi działaniami.

Jaka jest różnica między brandingiem B2B a brandingiem B2C?

Jeśli chodzi o porównanie brandingu Business-to-Business i Business-to-Consumer branding, nie ma dużej różnicy. Oba te elementy powinny dążyć do stworzenia tożsamości Twojej organizacji, która będzie łatwa do rozpoznania i w pełni pokaże, o co Ci chodzi. Jednak kluczową różnicą, której należy być świadomym, jest długość cyklu sprzedaży, ponieważ firmy B2B mają do czynienia z decydentami, którzy często muszą uzyskać zgodę innych osób, aby zamknąć transakcję. Ponadto, całkowity cykl sprzedaży, średnie zamówienie i rozmach poszukiwań są również zupełnie inne, co oznacza, że podejście do brandingu B2B również wymaga innego podejścia.

Dlaczego branding jest ważny dla firm B2B?

W świecie B2B może być niezwykle kuszące, aby polegać na swoim zespole sprzedaży w celu dotarcia do nowych klientów. I w czym tkwi problem? Dzisiejszy rynek porusza się zbyt szybko, aby stać w miejscu, czekając na kolejną sprzedaż. Dlatego właśnie tworzenie cyfrowego brandingu, który zapewni Twoim klientom docelowym poznanie Twojej organizacji i podjęcie decyzji, czy zaufać Twojej firmie, jest obecnie bardzo ważnym aspektem cyklu sprzedaży B2B.
Ponadto, jest bardzo prawdopodobne, że Twoja grupa docelowa wykorzystuje moc Internetu do poszukiwania rozwiązań przed otrzymaniem kontaktu od przedstawiciela handlowego. Tak więc, aby stworzyć silną markę, potrzebujesz podejścia omni-channel; w ten sposób możesz dotrzeć do swojego idealnego klienta w sposób, który ma największy sens zarówno dla Twojej branży, jak i konkretnej usługi, którą świadczysz.

Krok po kroku do budowania marki firmy B2B.

1. Określenie podstawowych wartości swojego biznesu.
Zanim zaczniesz określać, w jaki sposób będziesz prowadzić działania marketingowe wobec innych organizacji, musisz najpierw przeanalizować, kim jesteś jako organizacja. Przeprowadź z zespołem burzę mózgów na temat podstawowych wartości firmy, których nie możesz pominąć. Prawdopodobnie będzie to zależało od branży, w której działa Twoja firma oraz od tego, jaki produkt lub usługę dostarcza. Upewnij się, że poświęcisz czas na zastanowienie się nad tym, ponieważ będzie to w centrum całego brandingu B2B, który stworzysz.

2. Poznaj swój rynek docelowy.
Oczywiście, Twoim klientem docelowym jest inna firma, ale jak dużo wiesz o tym, co robią te firmy? I, co ważniejsze, jak bardzo jesteś zsynchronizowany z decydentami w tych organizacjach? Ten etap procesu budowania marki jest dobry do stworzenia kilku person kupujących, zgodnie z bazą klientów. Uwzględnij takie elementy jak:
a. ich praca;
b. szczegóły dotyczące ich przyzwyczajeń;
c. ich główne cele.
Dlaczego jest to ważne? Kiedy możesz jasno zdefiniować swoją grupę odbiorców, łatwiej jest stworzyć markę B2B, która ich usatysfakcjonuje.

3. Zdecyduj, w jaki sposób Twoja firma dostarcza wartość.
Propozycja wartości jest kluczowa dla strategii marketingowej każdej firmy, zarówno B2B jak i B2C. Zanim zaczniesz promować produkt lub usługę, niezwykle ważne jest, abyś zrozumiał, w jaki sposób to, co oferujesz, poprawia życie Twojego docelowego klienta. W środowisku B2B może to być coś tak prostego jak platforma SaaS, która ułatwia planowanie konsultacji i spotkań.
W przypadku dóbr materialnych, być może przedmiot, który sprzedaje Twoja firma, ułatwia produkcję określonego produktu, pomaga w procesie śledzenia zapasów lub zapewnia bezpieczniejsze środowisko pracy. Oczywiście, może to oznaczać różne rzeczy w zależności od konkretnej linii produktów lub pozycji w Twoim katalogu. W takim przypadku znajdź najbardziej wspólny mianownik wśród nich wszystkich, aby wykorzystać go jako punkt odniesienia dla Twojego brandingu B2B. Niezależnie od tego, z czym wiąże się ten element wartości, zapisz go i śledź. Będzie to kluczowy punkt, gdy przyjdzie czas na dalszą strategię.

Obraz Gerd Altmann z Pixabay

4. Stwórz przekonującą narrację brandingową.
W tym miejscu możesz opowiedzieć ogólną historię o tym, jak powstała Twoja firma, gdzie jest teraz i dlaczego jest warta uwagi. Ważne jest, aby wykorzystać metodę opowiadania historii, aby jasno wyjaśnić, kim jesteś jako organizacja i jakie są Twoje podstawowe wartości. Narracja Twojej marki jest również kamieniem węgielnym Twojego marketingu, co oznacza, że powinieneś poświęcić sporo czasu na jej doskonalenie, tak bardzo jak to tylko możliwe.
Aby pomóc Ci to lepiej zrozumieć, spójrzmy na przykład: Wyobraź sobie, że Twoja firma została założona prawie dwieście lat temu. O ile prawdą jest, że zostałeś wykupiony kilka razy i wykupiłeś mniejszych konkurentów, istota tego, kim jesteś jako organizacja, nie zmieniła się. Są to szczegóły, które będziesz chciał zawrzeć w swojej komunikacji i wszystkich swoich materiałach marketingowych, aby przekazać takie rzeczy jak długowieczność, zaufanie i znajomość branży.
Co jeśli Twoja firma jest nowa? Podpowiedz, jakie doświadczenie ma Twój zespół kierowniczy, a nawet, jakie jest jego pragnienie, aby coś zmienić w Twojej branży. Szczerość jest zawsze dobra, jeśli chodzi o narrację brandingową, więc nie bój się mówić o elementach, których Twój idealny klient może nie wiedzieć o Twojej organizacji.

5. Dostosuj swoich ludzi do swojej marki.
Twoi pracownicy są najlepszymi ambasadorami przekazu Twojej marki. Powiedzenie im, co myślą o swojej pracy, produkcie i branży w ogóle, ma ogromny wpływ na to, jak dobrze będą reprezentować Twoją firmę. Dlatego tak ważne jest, aby edukować ich przed wprowadzeniem nowej strategii brandingowej B2B.
Pomóż im zrozumieć te podstawowe wartości organizacji, jednocześnie informując ich o takich aspektach jak kluczowe wartości, narracja i sposób, w jaki widzisz swoje rozwiązanie pomagające klientowi docelowemu. Często ułatwia to wszystkim pracownikom firmy połączenie sił w celu stworzenia silnego, głównego punktu ciężkości, który wykracza daleko poza to, co zespół sprzedaży może przekazać klientom.

6. Przyjąć olśniewający design i spójną estetykę.
Logo i Twoja strona internetowa stają się ważne. Istotnym elementem w brandingu B2B jest efektowny design i spójna estetyka. Oznacza to, że Twoja organizacja powinna poświęcić czas na upewnienie się, że wszystkie elementy marketingu i komunikacji mają podobną strukturę i kolorystykę.
Obejmuje to takie rzeczy jak logo na wizytówkach, które pasuje do logo na Twojej stronie internetowej. Używanie tej samej czcionki na wszystkich materiałach marketingowych, takich jak broszury i katalogi. A nawet takie elementy, jak posiadanie tej samej struktury słów lub głosu marki na całej stronie internetowej, blogu i innych materiałach pisemnych, sprawiają, że jest to kluczowy element w budowaniu marki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Proszę wpisać tutaj swoje imię