Postanowiłeś nabyć pojazd, ale przez zupełny przypadek trafiłeś na samochód z wadą ukrytą? Nie do końca wiesz, co w takiej sytuacji zrobić i czy w ogóle przysługują Ci jakiekolwiek prawa? Pamiętaj, że niektórych wydarzeń po prostu nie można przewidzieć, niezależnie od tego jak ostrożnie podchodzi się do zakupu. Jeśli zdarzyło Ci się nabyć samochód z wadą ukrytą – prawdopodobnie miałeś pecha. Czym jednak w ogóle jest wada ukryta i jak działa w tym przypadku rękojmia?
Spis treści
Wady ukryte samochodu – czym właściwie są?
Definicja jest bardzo przejrzysta i prosta, bowiem wadą ukrytą jest każda wada, o której, jako kupujący, nie zostałeś przez sprzedawcę poinformowany. Choć wiadome jest, że przed zawarciem transakcji powinno się bardzo dokładnie zapoznać ze stanem pojazdu oraz w razie możliwości sprawdzić jego stan techniczny w zaufanym warsztacie samochodowym, to jednak czasem łatwo o nieostrożność. Za wadę ukrytą uznaje się więc taką wadę, jakiej nie jest się w stanie zauważyć na pierwszy rzut oka. Co więcej, wady ukryte samochodu dzielą się na dwa typy, czyli wady prawne i fizyczne.
Wady prawne dotyczą na przykład braku możliwości zarejestrowania danego pojazdu lub zakupu pojazdu, który pochodził z nielegalnego źródła, np. kradzieży. Wady fizyczne natomiast dotyczą wad lub usterek – najczęściej bywa to na przykład cofnięty licznik, tak aby wskazywał przekłamaną, mniejszą liczbę przejechanych kilometrów lub skrzętnie zatuszowane uszkodzenia powypadkowe.
Jednak zwykle, kiedy mówi się o wadzie ukrytej samochodu, w zdecydowanej większości przypadków ma się na myśli uszkodzenie fizyczne. Jeśli więc sprzedawca zapewniał Cię, że samochód był bezwypadkowy, ale odkryłeś, że było wręcz przeciwnie – właśnie wtedy mowa jest o wadzie ukrytej. Takie uszkodzenia samochodu mogą znacznie zmniejszać jego wartość, użyteczność oraz sprawiają, że pojazd jest niepełny, a więc nie został przez Ciebie kupiony w takim stanie, o jakim zapewniał Cię sprzedawca.
Wady ukryte pojazdu a rękojmia – co należy wiedzieć?
- dealerów samochodowych,
- właścicieli komisów samochodowych,
- osób prywatnych.
Nie da się ukryć, że wady ukryte najrzadziej dotyczą samochodów kupionych od dealerów, a najczęściej tych, które zakupione zostały od osób prywatnych. Wyobraź sobie, że zakupiłeś auto z komisu, ale jego przebieg okazał się nieprawdziwy – wada ukryta ma wtedy postać cofniętego licznika. Niezależnie od tego, co będzie twierdził właściciel komisu samochodowego, musisz pamiętać, że rękojmia wcale nie przysługuje tylko i wyłącznie tym osobom, które nabyły nowy pojazd. Często sprzedawcy próbują odwieść kupującego od skorzystania z rękojmi – bądź więc świadomy swoich praw i pamiętaj o nich.
Samochód z wadą ukrytą – co dalej?
Odkryłeś, że Twój samochód posiada wadę ukrytą i zastanawiasz się, co dalej możesz z tym zrobić? Kodeks cywilny przewiduje kilka rozwiązań, czyli między innymi:
- obniżkę ceny pojazdu,
- wymianę lub naprawę,
- odstąpienie od umowy.
W zależności od danego przypadku oraz rodzaju wady ukrytej warto, abyś wybrał najlepszą dla siebie opcję. W przypadku obniżki ceny pojazdu sprzedawca powinien zwrócić Ci część zapłaconej kwoty, natomiast wymiana lub naprawa samochodu nie zawsze będzie możliwa – szczególnie, jeśli kupiłeś samochód używany. Najwięcej osób decyduje się więc na odstąpienie od umowy – w takiej sytuacji powinieneś oczekiwać, że sprzedawca zwróci Ci całą kwotę, którą mu wpłaciłeś, dokonując transakcji. Należy jednak wiedzieć, że zwrot samochodu dotyczy jedynie sytuacji, w których wada jest naprawdę istotna. W przypadku kiedy będzie ona niewielka lub błaha – niestety odstąpienie od umowy będzie niemożliwe.
Jeśli więc odkryłeś w zakupionym samochodzie wadę ukrytą – koniecznie poinformuj o tym sprzedawcę.
Rękojmia – jak długo obowiązuje?
Zastanawiasz się, ile czasu masz na zwrot zakupionego samochodu, w którym odkryłeś wady ukryte? Z pomocą ponownie przychodzi kodeks cywilny, który jasno precyzuje tę kwestię. Prawo rękojmi obowiązuje przez 2 lata od momentu zakupu pojazdu. Za datę początkową zwykle uznaje się tę, która widnieje na umowie zawartej między kupującym a sprzedającym lub fakturze. Warto jednak, abyś pamiętał, że od momentu, kiedy stwierdzisz w samochodzie usterki – masz 2 miesiące na to, aby zgłosić ten fakt sprzedawcy i przekazać mu stosowne oświadczenie. Następnie, zgodnie z przepisami, ma on 14 dni na ustosunkowanie się do Twoich ustaleń – po tym czasie, jeśli nie spotkasz się z żadnym odzewem, zostaną one uznane za zasadne. W przypadku kiedy niemożliwe jest ugodowe rozwiązanie sporu pomiędzy Tobą, jako kupującym, a sprzedającym – sprawa może i powinna zostać skierowana do sądu. Nie przejmuj się kosztami sądowymi – jeśli wygrasz, zostaną Ci one zwrócone.
Pamiętaj również, że jeśli przy zakupie samochodu byłeś świadomy istnienia wad – w takim przypadku oczywiście nie możesz skorzystać z rękojmi. Obecnie coraz częściej w ramach umowy sporządza się dodatkowe oświadczenie z listą wad, o których kupujący został poinformowany. Dzięki temu dochodzenie swoich praw w przypadku odkrycia w samochodzie wad ukrytych jest znacznie łatwiejsze, a sam sprzedający nie musi martwić się nieuczciwymi kupującymi.
[…] z najczęściej spotykanych, negatywnych cech właścicieli używanych samochodów, jest niestety ukrywanie drobnych wad pojazdu, które mogą się okazać kluczowe podczas dalszej eksploatacji samochodu. Część z nich robi […]