Blogi są jednym ze starszych elementów internetu, jaki dzisiaj znamy. Przed erą rozwiniętych social mediów, chcąc śledzić swojego ulubionego internetowego twórcę, bardzo często zaglądaliśmy na jego bloga. Pomimo spadku popularności, nadal jednak blogi są odwiedzane, a co więcej: potrafią dawać jeszcze więcej korzyści niż kiedyś.

Blog – co to jest?

Blog to strona internetowa będąca niejako dziennikiem. Wyróżnia się on obecnością uporządkowanych chronologicznie (ale także posortowanych na, chociażby kategorie, czy oznaczonych tagami) wpisów, które stanowią jego treść.

Blogiem może być serwis informacyjny, który w formie wpisów publikuje najnowsze informacje. Najpopularniejszą formą blogowania przez długi czas było umieszczanie swoich wypowiedzi na dany temat albo luźnych przemyśleń z dnia codziennego. Dzisiaj coraz częściej spotyka się blogi firmowe – prowadzone są przez daną markę, wpisy mieszczą się w tematyce ściśle powiązanej z działalnością danej firmy i najczęściej mają na celu wzmocnić pozycjonowanie strony firmy, albo ją zareklamować. Często wpisy na blogach firmowych poruszają określony problem i jako jeden ze sposobów jego rozwiązania, oferują usługi bądź też produkty danej firmy.

Blog darmowy to nie blog zły.

Blog jest stroną internetową i jak każda inna witryna potrzebuje miejsca w sieci, a także odpowiedniego kodu do prawidłowego działania. Czy w takim razie do prowadzenia bloga potrzeba znajomości programowania? Ani trochę nie.

Dla wielu początkujących blogerów idealnym rozwiązaniem jest serwis blogowy. Prym wśród tego rodzaju serwisów wiedzie Blogger. Założenie własnego bloga na tej stronie jest banalnie proste, a serwis oferuje nam swój własny hosting oraz subdomenę, dzięki czemu nie musimy dbać o żadne aspekty techniczne. Co więcej, Blogger umożliwia włączenie kampanii Google Ads na swoim blogu, dzięki czemu można w łatwy sposób zarabiać na jego odsłonach.

Ile kosztuje prowadzenie bloga na Bloggerze? Otóż nic. Usługa jest w pełni darmowa, jednak nie powala dostępnymi możliwościami personalizacji. Blog czytelniczy i blog żywieniowy to dwie zupełnie różne strony i wymagają innego układu i wyglądu. Niestety Blogger ma stosunkowo mały wybór szablonów, nie posiada żadnych bardziej rozbudowanych skryptów i wtyczek, a także możliwość edycji wpisu blogowego, są okrojone.

Blog na zlecenie

Jest to najrozsądniejsze wyjście przy tworzeniu bloga firmowego. Mając odpowiednio dużo środków na stworzenie bloga, możemy zlecić to zadanie profesjonalnej agencji interaktywnej. Co otrzymujemy w zamian?

Czasami firmy oferują hosting i domenę w cenie usługi, jednak nie jest to reguła i nieraz trzeba o to zadbać samodzielnie. Na pewno jednak agencja interaktywna stworzy nam bloga opartego na autorskim, niepowtarzalnym szablonie graficznym. Jeżeli będziemy chcieli tworzyć treści na bloga, bardzo przydatny okaże się system CMS taki jak Joomla czy WordPress. W przypadku tego drugiego profesjonalne agencje samodzielnie projektują nie tylko wygląd, ale także montują i konfigurują różnego rodzaju przydatne wtyczki.

Kolejną zaletą zlecenia stworzenia bloga jest optymalizacja – profesjonalista przed oddaniem strony do użytku najpewniej zoptymalizuje jej kod, treści, ale także przygotuje podstawy SEO, aby łatwiej było przebić się przez algorytmy wyszukiwarek.

Największa wada? Cena. Stworzenie strony internetowej na indywidualne zlecenie jest bardzo kosztowne, jednak płacimy tu za w pełni funkcjonalną, oryginalną stronę bloga, przy której nawet nie trzeba ruszać palcem – wystarczy dodawać wpisy.

Ile kosztuje taka usługa?

– Blog z obsługą systemu CMS oparty na gotowym szablonie kosztuje od 4 do 6 tysięcy złotych
– Blog z obsługą systemu CMS oparty na autorskim projekcie to koszt od 7 do 15 tysięcy złotych (wpływ na ostateczną cenę mają indywidualne wymagania co do wyglądu i funkcjonalności)

Samodzielne stworzenie bloga

Bardzo ciekawym wyjściem wydaje się samodzielne stworzenie bloga. Wbrew pozorom nie jest to trudne i opanowanie umiejętności potrzebnych do stworzenia podstawowej strony można nabyć w zaledwie kilka godzin.

Najprostszym wyjściem jest wykorzystanie najpopularniejszego na świecie systemu CMS: WordPressa. Korzysta z niego, chociażby oficjalna strona Mercedesa.

WordPress oferuje dostęp do wielu ciekawych motywów graficznych, a także wtyczek. W tych drugich znajdą się, chociażby programy takie jak Elementor, albo Beaver Builder, które umożliwiają tworzenie całego wizerunku strony i programowanie jej funkcji za pomocą interfejsu drag-and-drop.

W sieci znaleźć można całą masę poradników dotyczących tworzenia własnej strony internetowej opartej na WP. Dzięki nim każdy może przynajmniej spróbować swoich szans z samodzielnym utworzeniem bloga.

Ile kosztuje utrzymanie bloga stworzonego samemu? W porównaniu do strony na zlecenie można powiedzieć, że są to grosze. Do utrzymania witryny potrzebne będą:

Domena – koszt domeny .pl to zazwyczaj około 15 złotych za pierwszy rok rejestracji domeny i 79 złotych za przedłużenie ważności na kolejne 12 miesięcy. Wykupić domenę można bardzo często przy okazji wykupowania hostingu
Hosting – jest to miejsce na naszego bloga. To serwer hostingowy przechowuje informacje o stronie WWW, a także jej zawartość. I to od serwera zależy to, jak szybko będzie działać blog i ile osób jednocześnie będzie w stanie go odwiedzić. Koszt hostingu to od 5 złotych miesięcznie (najbardziej podstawowe parametry, nie nadaje się do stron z większym ruchem), przez 30-40 złotych za serwery z nieco lepszymi parametrami do około 100 złotych miesięcznie za hostingi dla sporych rozmiarów stron takich jak sklepy online
Dodatki do WordPress – opcjonalnie możemy dodatkowo wykupić dodatki na WordPress takie jak wersja premium danego motywu (umożliwiająca jeszcze lepszą personalizację albo dostęp do większej ilości gotowych szablonów), albo wtyczki (poszerzająca jej funkcjonalność)

Co wybrać? Jak założyć bloga?

Dzięki poświęceniu kilkunastu godzin i kilkuset złotych rocznie można samodzielnie stworzyć stronę opartą o WordPress zgodną z naszą wizją. Jest to chyba najlepsza możliwa opcja dla osób chcących stworzyć swojego prywatnego bloga i gotowych zainwestować w niego czas i pieniądze.

Zlecenie stworzenia bloga agencji jest opcją dla sporych przedsiębiorstw, dla których firmowy blog ma być swojego rodzaju autopromocją i ważniejszy od kosztów jest efekt — zarówno wizualny, jak i funkcjonalny.

Blog stworzony w serwisie blogowym to opcja dla osób niepewnych siebie, które nie wierzą w natychmiastowy sukces i raczej nie cieszą się perspektywą inwestowania własnych środków.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Wpisz swój komentarz!
Proszę wpisać tutaj swoje imię